وبلاگ تخصصی علوم پزشکی
وبلاگ تخصصی علوم پزشکی
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 15 اسفند 1389برچسب:, توسط عماد |

 

اغلب انسان­ها قدر درك طبيعي رنگ­ها را نمي­دانند. بر چسبي كه به اشياي رنگي مي­چسبانيم فعلاً ”چمن سبز“ و ”چوب قهوه­اي“ تنها براي افرادي معني ويژه­اي دارد كه از ديد رنگ طبيعي برخوردارند,”كوررنگي“ اصطلاحي مبالغه آميز است و درباره افرادي كاربرد دارد كه ديد رنگ غير طبيعي دارند. تقريباً 8درصد از مردان و كمتر از 1درصد از زنان از بدو تولد داراي درك نور نادرستي هستند. درجه­اي كه در آن شخص ممكن است دچار ديد رنگي غير طبيعي شود متفاوت است و از اشكال جزيي در تشخيص سايه رنگ­ها تا فقدان كامل ديد رنگ متغير است. اگر شخص بتواند تا حدودي رنگ­ها را به درستي تشخيص دهد، اين اختلاف ممكن است قابل توجه نباشد. اما هنگامي كه شخص رنگي را به طور نادرست تشخيص دهد, اين اختلاف براي ديگران كاملاً آشكار خواهد بود.
علل نقص در ديد رنگ چيست؟
وقتي كه درك نور شامل فعاليت­هاي پيچيده چشم و مغز است, راحت­تر مي­توان علل نقص مادرزادي در ديد رنگ را توضيح داد. شبكيه كه در پشت چشم قرار دارد شامل انواع عناصر بينايي است كه ميله­اي و مخروطي ناميده مي­شوند, يافته­هاي ميله­اي مسئول ديد رنگ هستند و در روشنايي عمل مي­كنند. يافته­هاي مخروطي بر سه نوعند:‌آبي, سبز و قرمز كه با يكديگر عمل كرده تا بتوان طيف رنگي كاملاً مشهودي را از رنگ نيلي تا قرمز آتشي دريافت كرد.
تشكيل هر كدام يك از رنگدانه­هاي مخروطي به طور ارثي كنترل مي­شود. يك ژن غير طبيعي ممكن است به طور نادر رنگدانه ويژه­اي را تغيير و يا اين كه كاملاً حذف كند. شخصي كه ژن غير طبيعي را به ارث برده باشد ممكن است در تشخيص سايه­هاي ويژه­اي مانند قرمز و سبز با مشكل روبرو شود.
اشكال ديگر نابهنجاري ديد رنگ كدامند؟
بسياري از مردم دچار نقص در ديد رنگ غير ارثي هستند. به عنوان مثال تغييرات سالخوردگي ممكن است باعث ايجاد ناهنجاري ديد رنگ شوند تا حدود زيادي شايع­ترين نقص ديد رنگ با پيري طبيعي لنز همراه است همان­گونه كه در كاتاراكت (آب مرواريد) ديده مي­شود. در كودكان لنز درون چشم شفاف و كريستالي است اما به تدريج تار مي­شود و بدين ترتيب تشخيص رنگ آبي پر رنگ از سبز پررنگ يا طوسي پررنگ مشكل مي­نمايد.برخي از داروها ممكن است بر ديد رنگ تأثير بگذارند. تغييرات در ديد رنگ ممكن است با بيماري عصب بينايي يا شبكيه­اي همراه باشد. بنابراين اگر به مشكل ديد رنگ مضنون هستيد به ويژه اگر ناگهان پديدار شود, بايد حتماً با چشم پزشك خود مشورت نماييد.
سنجش ديد رنگ
چندين راه براي سنجش بينايي وجود دارد. روش متعارف نيازمند شناخت اعداد يا سمبل­هاي رنگي در زمينه­اي نامرتب است. اگر سنجش رنگ با استفاده از قرار دادن فيلتر رنگي در جلوي چشم (معمولاً به شكل لنز تماسي قرمز) صورت گيرد ممكن است نتيجه نادرستي از تست به دست آيد چرا كه در اين صورت ارقام در صفحات رنگي برجسته­تر به نظر رسيده و نمره بالاتري به دست خواهد آمد. اگر چه, حس رنگ خارج از موقعيت سنجش، غير طبيعي به نظر مي­رسد. هنگامي كه سنجش با استفاده از لنز تماسي رنگي يا فيلتر در جلوي يك يا هر دو چشم انجام شود, نتايج سنجش رنگي فاقد ارزش خواهند بود.
آيا مي­توان درباره نقص در ديد رنگي كاري انجام داد؟
ناهنجاري­هاي ارثي ديد رنگ را نمي­توان درمان كرد. بازگرداندن عناصر شبكيه كه نوزاد از بدو تولد فاقد آنها بوده است, غير ممكن است. مي­توان برخي از نواقص در ديد رنگي اكتسابي را بهبود بخشيد مانند برداشت جراحي كاتاراكت. با اين حال استفاده از لنز تماسي رنگي مي­تواند از حدت بينايي بكاهد, اختلال حاد در درك سه بعدي ايجاد كند و در بهبود شناخت و تشخيص اغلب سايه­هاي روشن رنگي كه اغلب اشخاص مبتلا به ناهنجاري ديد رنگ در ديدن آنها با مشكل مواجه مي­شوند, حداقل تأثير را داشته باشد.
با تشكر از سركار خانم حكيم – مركز تحقيقات چشم
بخش چشم بيمارستان شهيد لبافي نژاد
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: